zaterdag 10 november 2012

Wat levert commercieel genonderzoek op?

In de afgelopen zomervakantie heb ik een paar interessante boeken gelezen over genonderzoek en de mogelijke toepassing daarvan. Allereerst een boek van Lone Frank (neurobiologe en wetenschapsjournalist, Denemarken): Mijn supergenen; opkomst van de huis-tuin-en-keukengenetica. En natuurlijk het boek van Michael Sandel (filosoof, VS) Pleidooi tegen volmaaktheid; een ethiek voor gentechnologie.

Door het lezen van deze boeken ben ik gaan twijfelen: zal ik dan toch ook maar een keer (een deel van) mijn genen laten onderzoeken? Dat leidde tot deze column voor De Eerstelijns:



De aangehaalde boeken nemen je mee door alle mogelijkheden en gevaren van gentechnologie. Bij mij zorgde dat voor fascinatie én schrik voor de kansen en de dwang die van deze nieuwe technologie uit kan gaan. Keven Kelly's De wil van Technologie helpt je om deze vernieuwingen in een lange historische lijn te zien: 'Ontdekkingen wachten erop om ont-dekt te worden'. Juli Zeh waarschuwt in haar roman Corpus Delicti voor de tirannie die van gezondheidsdenken uit kan gaan. Als je de tijd neemt zijn deze boeken het lezen meer dan waard. In een volgende blog zal ik hier zeker nog een keer dieper op in gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten